Завдання та результати І туру І етапу інтернет-олімпіади з біології-2024/2025
Наведені на цій сторінці завдання були використані у І турі І етапу інтернет-олімпіаді з біології 2024/2025, який було проведено з 12 по 15 грудня 2024 року. Реєстрація учасників відбувалася у ході відповідей на першу частину запитань.
Учні, що відповідали на завдання для 9-го класу (дев’ятикласники чи молодші школярі), виконували завдання від 1 до 10 включно.
Учні, що відповідали на завдання для 10-го класу (десятикласники чи молодші школярі), виконували завдання від 1 до 16 включно.
Учні, що відповідали на завдання для 11-го класу, виконували всі завдання, від 1 до 22.
Відповіді, які журі рахувало як правильні, можна узнати як за допомогою тренувальної копії завдань І туру, так і з наведеного далі файлу Excel. Тренувальна копія дозволяє будь-кому та будь-коли пройти тест, отримати свій результат та з’ясувати, які відповіді рахувалися як правильні.
В цьому файлі Excel зібрані відповіді усіх учасників, що були отримані у ході І туру. Цей файл певним чином анонімізовано: електронні адреси скорочені до 5 перших символів; прибрано, як звати учасників по батькові; прибрані назви навчальних закладів. Втім, наведених даних достатньо, щоб кожний учасник міг знайти свої відповіді (за часом виконання завдання, початком електронної адреси, прізвищем та ім’ям, а також областю України) і побачити свій результат. Для учасників, які зазначили, що вони не погоджуються на опрацювання їхніх даних, залишено тільки час надання відповіді та перші 5 літер адреси.
На першому аркуші наведеного файлу (у рядках з 4 по 1041) зібрані отримані відповіді; далі (у рядках з 1046 по 2083) проведено розрахунок правильних та неправильних відповідей. На другому, третьому та четвертому аркушах зібрані дані по кожному з класів та побудовані розподіли отриманих відповідей за кількістю правильних відповідей. На підставі цих розподілів визначені мінімальні кількості правильних відповідей, з якими учасники запрошуються до ІІ туру. Для 9-го класу мінімальна кількість балів для запрошення у ІІ тур складає 19 (з 52 можливих), для 10-го — 27 (з 68), для 11-го — 34 (з 78).
Не запрошені до участі у ІІ турі (незалежно від кількості правильних відповідей) учасники, у відповідях яких було зазначено, що їхня участь у І турі має ознайомчий характер, та учасники, що не вказали свої прізвища та імена. У низці випадків учасники надавали кілька відповідей на тестові завдання. У таких випадках розглядалася лише остання за часом надання відповідь, а усі попередні ігнорувалися. Крім того, кілька учасників виконували завдання за молодший клас (учень 10-го класу виконував завдання за 9-1 клас). Автори таких відповідей також не отримують запрошення до ІІ туру, адже це було чітко заборонено умовами І туру.
Учасникам І туру були направлені листи з повідомленнями про результати туру на поштову адресу (акаунт), з якого виконувалися завдання.
Питання | Запропоновані варіанти відповідей | |||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
Завдання, що мали виконувати усі учасники (9-й, 10-й та 11-й класи)
Завдання 1 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Увідповідніть зображення тварин та назви систематичних груп (таксонів), до яких вони належать:
Завдання 2 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Які рослини НЕ МОЖНА зустріти у складі природного угруповання, що зображено на світлині (оберіть ДВІ рослини з переліку!):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 3 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Ви бачите плоди двох, доволі поширених у деревних угрупованнях України, видів кленів. Оберіть по ЧОТИРИ твердження, що відповідають видам, плоди яких показані на світлинах:
Завдання 4 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Увідповідніть способи використання рослин людиною з прикладами таких рослин:
Завдання 5 (9-й, 10-й, 11-й класи)
В результаті проведеного дослідження з’ясували, що кілька зразків яловичини мають різну активність каталази на зрізах. На трьох зразках м’яса пухирці з пероксиду водню утворювалися повільно, а на двох — бурхливо, з утворенням піни. Свіжим можна вважати:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Для встановлення впливу фізичних навантажень на розвиток м’язової тканини провели дослідження часу настання втоми при виконанні динамічних та статичних вправ у трьох спортсменок, які займаються веслуванням, бігом та важкою атлетикою (одним чи двома видами спорту одночасно).
За результатами проведеного експерименту встановіть, якими видами спорту займається кожна із жінок.
Оберіть УСІ правильні твердження:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Уважно розгляньте графіки, що відображають зміни в жіночому організмі під час менструального циклу. Зазначте правильні та неправильні твердження:
Завдання 8 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Ближче спорідненими є види, від існування останнього спільного предка яких пройшло менше часу. Оберіть (з наведеного у стовпчиках переліку) найближчих родичів вказаних у рядках тварин.
Зверніть увагу: можуть бути обраними не усі стовпці!
Завдання 9 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Назва будь-якої групи (таксона) в зоологічній (і не лише зоологічній) класифікації може використовуватися двома різними способами.
По-перше, вона може застосовуватися як власна назва: ім’я окремого об’єкта саме цієї групи (наприклад, підтип Хребетні належить до типу Хордові). У такому разі назву групи слід писати з великої літери, уживати її у називному відмінку та вказувати перед цією власною назвою (іменем таксона) рівень (ранг) цього таксону. Зрозуміліше буде на прикладі: «Родина Жаби належить до ряду Безхвості».
По-друге, ці слова можуть застосовуватися як загальні назви, уживатися для позначення всіх тварин, що входять до певної групи. У такому разі назву групи тварин пишуть з малої літери й відмінюють за загальними правилами. Приклад: «жаби, як і ропухи, належать до безхвостих».
У першому випадку ми мали на увазі імена одиничних, неповторних груп, у другому — позначення представників усіх видів, що належать до певної групи.
Враховуючи це, визначте, у яких наведених випадках назви таксонів використані правильно, а в яких — ні:
Завдання 10 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Уявіть ситуацію. Ви стали свідком ДТП за містом, внаслідок якої одна людина отримала травми. Швидку допомогу вже викликали, але до її прибуття 15-20 хвилин. Людина у свідомості, лежить на землі, візуально у неї спостерігаються ознаки масивної кровотечі, що пульсує з лівої руки, у правому стегні стирчить залізний уламок, людина дихає важко, зі свистом.
Установіть послідовність ваших подальших дій:
Завдання, що були призначені лише для 10-го та 11-го класів
Завдання 11 (10-й та 11-й класи).
У тонкій кишці на дисахариди їжі діють ферменти кишкового соку, які називаються дисахаридазами: мальтаза, лактаза і сахараза (інвертаза).
Розгляньте випадок, за якого:
1. під час травлення в кишці усі три дисахаридази були однаково активними й діяли на відповідні дисахариди;
2. в кінці процесу розщеплення дисахаридів утворилося 240 молекул моносахаридів, зокрема 160 молекул глюкози та 40 молекул фруктози.
Розрахуйте кількість молекул мальтози, що піддалися процесу перетравлення:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 12 (10-й та 11-й класи).
Гормони — це біологічно активні речовини, що виділяються ендокринними залозами. Вони потрапляють безпосередньо в кров і транспортуються до клітин мішеней, де викликають відповідні фізіологічні ефекти. Схема ілюструє дію двох груп гормонів: білкових (пептидних та амінокислотних) та стероїдних.
На основі наведеної у питанні інформації, вкажіть правильні та неправильні твердження:
Завдання 13 (10-й та 11-й класи).
Учень провів експеримент з визначення активності каталази у клітинах бульб картоплі. Для цього він відважив 1 г розтертої у буферному розчині картоплі та додав 3,4 мл 3% перекису водню (вважайте, що густина розчину 1 г/см3). Далі учень під’єднав пробірку до газометра та виміряв кожну хвилину об’єм кисню, що виділяється. Після розрахунків він визначив активність ферменту каталази, що склала 460 мкмоль/хвилину.
Розрахуйте час (хв), що необхідний ферменту каталазі для повного розкладання взятого для досліду гідроген пероксиду, вважаючи, що під час досліду швидкість реакції та умови були постійними. Округліть результат до десятих хвилини!
|
Завдання 14 (10-й та 11-й класи).
Енергетична цінність 100 г певного молока складає 58 ккал, або 242,7 кДж. Вміст білків в ньому 3,4 %, жирів – 2,6 % та вуглеводів 4,72 %. Інші компоненти – це вода, мінеральні солі, вітаміни тощо. Енергетична цінність білка – 17,2 кДж/г; жиру – 38,9 кДж/г; вуглеводів – 17,6 кДж/г.
Оберіть УСІ правильні твердження:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 15 (10-й та 11-й класи)
У людини в результаті атеросклерозу відбулося значне звуження просвіту артерії (показано на рентгенівському знімку білою стрілкою).
Оберіть УСІ правильні твердження щодо описаного випадку:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 16 (10-й та 11-й класи)
У клітинах зображеного на малюнку препарату тканини (фрагмент; трансмісійна електронна мікроскопія) не відбувається спряження процесів окиснення і фосфорилювання у мітохондріях. Зазначте правильні та неправильні твердження:
Завдання, що були призначені лише для 11-го класу
Завдання 17 (винятково 11-й клас)
Загальними адаптаціями хребетних тварин до зниження парціального тиску кисню в середовищі існування є посилення фізіологічних механізмів, що забезпечують надходження кисню до тканин, для підтримки процесів дихання.
У дослідної та контрольної груп людей виміряли показники, що вказані у таблиці. Встановіть, до яких умов проживання пристосовані люди дослідної групи:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 18 (виключно 11-й клас)
У цибулі бувають червоні, жовті або білі цибулини. Червоноцибульні рослини схрещувалися між собою. У потомстві виявилися особини: 61 з червоними цибулинами, 22 з жовтими цибулинами, 27 з білими цибулинами. Визначте тип успадкування:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 19-A (виключно 11-й клас)
Від схрещування дрозофіл з нормальними ногами та прямими крилами з дрозофілами, які мали короткі ноги та зігнуті крила, одержано потомство з такими ознаками:
535 дрозофіл з нормальними ногами та прямими крилами;
422 – з нормальними ногами та зігнутими крилами;
414 – з короткими ногами та прямими крилами;
529 – з короткими ногами та зігнутими крилами.
Встановіть генотипи вихідних форм:
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 19-B (виключно 11-й клас)
Визначте відстань між генами, що впливають на результати схрещування, яке описано у завданні 19-A
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 20 (виключно 11-й клас)
У одного з видів ссавців виявлена система антигенів, що визначає групу крові. Відповідно до цієї системи особини даного виду можуть мати одну з семи можливих груп. Яким є найбільш імовірний варіант генетичного контролю цієї системи?
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 21 (виключно 11-й клас)
Скільки типів гамет утворюють батьківські організми, після схрещування яких спостерігається розщеплення 1:1:1:1:1:1:1:1?
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 22 (виключно 11-й клас)
Розщеплення 3:1 за фенотипом може бути результатом аналізуючого схрещування у разі: