01. Як наука змінила наше життя?

« — 01. Як наука змінила наше життя? — »

Головні думки

Людина — частина природи та Всесвіту, в якому ми живемо.
Культура — це те, чому люди вчаться, що вони засвоюють, розвивають і передають завдяки навчанню.
Завдяки культурі виникає складний внутрішній світ людини.
Частина культури — природничі науки, знання про закони природи.
Природничі науки є основою технологій, що змінюють сучасний світ.

Опануйте поняття

Природа
Культура
Технології

1.1 Казки й технології

Теоретична частина

Розгорніть зошит та згадайте вашу улюблену народну казку. Намалюйте світ цієї казки (або хоча б уявіть та опишіть свій малюнок). Що на ньому зображено?

У нас, наприклад, вийшла ось така ілюстрація до казки «Ріпка», а у вас?

Коли наші пращури складали казки, їхній навколишній світ сильно відрізнявся від сьогодення. Вони жили в невеликих оселях та годувалися із власного обійстя, а в казках вигадували різні дива. Нині багато з цих див стали дійсністю завдяки науці.

Ви зараз користуєтеся Інтернетом. З яким із казкових див його можна порівняти?

Порівняйте казкові дива та досягнення сучасної техніки! Які пристрої зараз виконують те, що у казках робило наливне яблучко на срібному блюдечку, літай-килим, семимильні чоботи? Які з сучасних досягнень техніки люди певною мірою передбачили в казках? Завдяки чому стали можливими дива, що не потребують ніякого чаклунства?

1.2 Чому наш світ змінюється?

Не лише люди змінюють своє оточення. Бобри будують греблю, мурахи зводять мурашник. Подивіться, скільки спільного в побудові зображених домівок! Хатинка бобра на водоймі та мурашник у лісі побудовані з випадково переплетених гілочок. Щось подібне є й на даху у хаті.

1. Хатинка бобра.
2. Мурашник.

3. Хата, покрита очеретом

Але насправді між цими оселями є велика різниця.

І кілька тисяч років тому боброві греблі та мурашники були такими самими, як зараз. А ось спосіб життя людини докорінно змінився за останні кілька століть. Дії бобрів та мурах переважно зумовлені їхніми вродженими здатностями. На відміну від них людині потрібно багато вчитися, щоб засвоїти здобутки людства.

Чому ж саме людина докорінно змінює свій світ? Нам потрібно зрозуміти місце людини в природі.

Основна різниця між цими оселями стосується не їх будови. Вона в тому, що будівники хати мали навчитися її зводити у інших людей.

1.3 Природа та культура

Весь світ, в якому ми живемо, близький до нас та далекий, живий та неживий — це природа. Людина — частина живої природи, один із багатьох видів живих істот. Усі інші види — наші родичі.

А чи є щось, що не належить до природи? Серед предметів, які ми можемо бачити й торкатися руками, такого немає. Дещо з цього — природне за походженням, дещо — рукотворне. Рукотворні речі — також частина природи, хоча й змінена.

Але згадайте — є не лише зовнішній природний світ! Кожен із нас має свій внутрішній світ: думки, уяву, духовні цінності… Звідки вони беруться?

Ми засвоюємо культуру — усе, чому ми вчимося, що ми передаємо іншим людям під час навчання.

Саме завдяки навчанню виникає внутрішній, культурний світ людини. Наш мозок — частина природи, а культура й створений нею внутрішній світ — ні.

Нам майже неможливо уявити собі внутрішній світ бобра чи мурахи, але ми впевнені, що він не такий як наш і набагато простіший, адже у бобрів та мурах немає складної культури.

1.4 Наука — частина культури та основа технологій

Культура має багато складників. Природничі науки, про які ми будемо говорити в цьому підручнику, також є частиною культури. Це — наші уявлення про закони, за якими існує та розвивається природа. Коли ми розуміємо закони природи, ми можемо втілити наші знання в технології.

Технології — це засоби розв’язання завдань, що ставить нам життя, способи забезпечення наших потреб за допомогою знарядь праці. Досягнення сучасних технологій ми порівнювали з казковими дивами. Завдяки їм люди змінюють природу й будують навколо себе рукотворний світ.

Вас це не дивує? Людина — частина природи. Вона створює культуру, і частиною цієї культури є пізнання природи. Ми — частина Всесвіту, що може пізнавати та змінювати сама себе!

1.5 Як шукати інформацію в Інтернеті?

Практична частина

Під час виконання шкільних завдань та й просто з цікавості у вас може виникати потреба в пошуку інформації. Для цього ви можете використовувати друковані енциклопедії, довідники, словники тощо. З розвитком всесвітньої інтернет-мережі найчастіше ми шукаємо інформацію саме там.

Які лайфхаки можна використовувати при цьому?

Приклад пошукового рядка. Вони є подібними в різних пошукових системах. Пошуковий запит можна зробити, ввівши текст із клавіатури або голосом. Пошук можна починати!

1. Користуйтеся спеціальними пошуковиками. Ви можете шукати не лише текст, а й картинки, відео тощо.

2. Щоб розпочати пошук інформації, у рядок пошуку потрібно ввести слово, що найкраще описує запитання.

Наприклад, нам потрібна інформація про рослину горох, а саме — який у неї вигляд. У рядок вводимо слово горох. Швидше за все, вам буде запропоновано купити горох, а на картинках будуть показані його плоди чи насіння.

3. Щоб отримати саме то, що потрібно, пошуковий запит можна уточнювати. До слова горох додаємо слово рослина та отримуємо опис рослини, у якому знайдемо відповідь на запитання.

4. Якщо візьмемо фразу в лапки — пошуковик у текстах шукатиме саме таке, дослівне формулювання. Так зручно шукати вірші, оповідання тощо, назви яких ви забули, але шматок пам’ятаєте.

5. Прийменники та займенники ускладнюють пошук. Найчастіше при пошуку їх краще уникати.

1.6 Значення науки для захисту людини від хвороб

Додаток

Зміни світу навколо нас можуть бути пов’язані із природними причинами: повенями, землетрусами, виверженням вулканів тощо. Та не менш руйнівними можуть бути непомітні для ока збудники заразних хвороб.

У середньовіччі спалахи тифу або чуми спустошували цілі міста. До речі, існуванням літніх канікул ми зобов’язані якраз епідеміям у Стародавній Греції та Стародавньому Римі! Влітку, у найспекотніші дні, у перенаселених містах поширювалися інфекції. На цей час припинялось навчання та учні розходились по домівках. На щастя, зараз наука може стримувати поширення багатьох хвороб. Один з важливіших способів нашого захисту — вакцинація або щеплення. Вакцинація вчить наше тіло розпізнавати та швидко долати збудника. Саме так людство позбулося однієї із найжахливіших хвороб — чорної віспи. Більшість населення планети протягом 15-ти років щепилася від цієї хвороби, і вірус, який викликав віспу, в природі зник.

Утім, боротьбу з інфекціями не закінчено. Чисельність людства за останнє століття багаторазово виросла. Між населенням різних континентів та країн підтримуються численні контакти. Нові інфекції сьогодні можуть поширюватися на усю земну кулю. Яскравий приклад — пандемія Ковід-19. Завдяки досягненням науки вдалося дуже швидко розробити вакцини проти цієї хвороби. Втім, зміни вірусу та його розповсюдження примусили нас змінювати наше життя.

Щоб запобігти поширенню цієї вірусної хвороби, зокрема й ваше навчання кілька разів зупинялося. Ви почали вчитися дистанційно, а вчителі — використовувати нові способи й технології навчання. Мабуть, у когось із вас навіть робота батьків або рідних перемістилася додому, у домашній комп’ютер. Можна сказати, що ми наочно переконались, наскільки швидкими можуть бути зміни у світі, що здавався сталим!

Завдання електронної версії підручника

В електронній версії підручника використані додаткові завдання, що відрізняються від тих, які містяться у друкованій версії

1. Користуючись схемою, поясніть, як співвідносяться показані на ній поняття

До завдання 1.