« — Завдання I туру I етапу інтернет-олімпіади з біології 2023 року — »

Завдання І туру І етапу інтернет-олімпіади з біології-2023

Ці завдання були запропоновані учасникам та учасницям інтернет-олімпіади з біології 16 листопада 2023 року. До кінця доби 18 листопада 2023 року учасники могли працювати з цими завданнями, визначитися зі своїми відповідями, а потім зайти у Google Forms, відповісти там на питання, що забезпечують реєстрацію, та надати свої відповіді на тестові завдання. Усього за ці три доби було отримано 3527 комплектів відповідей.

Копія сторінки Google Forms з завданнями I туру працює і зараз за цим посиланням. Хто і як відповідатиме на ці завдання після 18 листопада не впливає на участь в олімпіаді. Копія тесту налаштована так, що вона автоматично висилає підрахунок балів та вказує ті відповіді, які автори тестів вважають правильними.

Учні, що відповідають на завдання для 9-го класу (це могли бути дев’ятикласники чи молодші школярі), мали відповідати на тестові завдання від 1 до 10 включно.
Учні, що відповідають на завдання для 10-го класу (це могли бути десятикласники чи молодші школярі), мали відповідати на тестові завдання від 1 до 15 включно.
Учні, що відповідають на завдання для 11-го класу, мали відповідати на всі тестові завдання, від 1 до 20. 

Далі наведені питання, що були поставлені в Google Forms, та варіанти відповідей, що там пропонувалися.

Питання Запропоновані варіанти відповідей
Електронна пошта
Ваше ім’я
Ваше прізвище
В якому класі Ви навчаєтесь?
8 клас і молодші
9 клас
10 клас
11 клас
Завдання для якого класу Ви виконуватимете?
Можна виконувати завдання старшого класу (наприклад, учень 9-го або, навіть, 8-го класу може виконувати завдання 10-го класу), але не можна обмежуватися завданнями молодшого класу (наприклад, учень 11-го класу не може виконувати завдання лише для 10-го класу).
Завдання для 9-го класу (тестові завдання з 1 по 10).
Завдання для 10-го класу (тестові завдання з 1 по 15).
Завдання для 11-го класу (тестові завдання з 1 по 20).
В якому закладі освіти Ви навчаєтесь? (вкажіть повну офіційну назву)
В якій області зареєстрований заклад освіти, в якому Ви навчаєтесь?
Не заперечую проти опрацювання організаторами наведених мною в даній формі персональних даних.
Так
Підтверджую, що всі завдання були виконані (і будуть виконуватися) мною самостійно.
Маю намір взяти участь у наступному турі.
Так
Ні

Завдання, що виконували усі учасники (9-й, 10-й та 11-й класи)

Завдання 1 (9-й, 10-й та 11-й класи). 

У Всесвіті Гаррі Поттера є дивовижні рослини – диявольські тиски (англ. Devil’s Snare) – зовні нешкідлива рослина. Варто лише злегка зачепити стебло або лускоподібні листки, як диявольські тиски накидаються на кривдника і намагаються його задушити. Чим старшою стає рослина, тим вона сильніша. Опір «обіймам» диявольських тисків лише посилює активність цієї рослини, тоді як повна нерухомість може врятувати життя. Диявольські тиски уникають сонячного світла і живуть у повній темряві; розмножуються вони вегетативно з кореневища, оскільки втратили здатність здійснювати подвійне запліднення. З цієї рослини добувають сік, що використовують для виготовлення сироватки правди високої ефективності.

Вкажіть ТРИ правильних твердження щодо можливих особливостей біології диявольських тисків, які б вони мали у реальному світі. Ця рослина:

проявляє негативний фототаксис.
демонструє осмотичні сейсмонастії.
здійснює позитивний фототропізм.
має гетеротрофне живлення.
належить до голонасінних рослин.
представлена трав’янистою життєвою формою.
містить психотропні алкалоїди.

Завдання 2 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Озимі культури, наприклад, сорт пшениці «Таврида», необхідно сіяти з осені (початок жовтня), тоді як ярі культури, наприклад, сорт пшениці «Ксантія», необхідно посіяти навесні. Оберіть правильне твердження щодо описаних озимих та ярих культур.

Проростки озимих культур мають певний час перебувати за низьких позитивних температур (“наче відрахувати зиму”), аби перейти до генеративної фази розвитку.
Проростки ярих культур потребують більшої кількості сонячних днів та високої температури, щоб перейти до генеративної фази розвитку й сформувати повноцінний врожай.
Якщо озиму культуру посіяти навесні, то вона пізно перейде до генеративної фази розвитку й не встигне сформувати врожай, за виключенням років з теплою осінню.
Якщо яру культуру посіяти в липні-серпні, то можна отримати врожай цього ж року, проте він буде дуже пізно восени і значно менший.

Завдання 3 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Оберіть продукти, при створенні яких використовують спиртове бродіння здійснюване дріжджами сахароміцетами (Saccharomycetales):

хліб;
пиво;
вино;
ряжанка;
спирт;
оцет;
кефір.

Завдання 4 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Родина трояндових відома не тільки ароматними квітами, але й різноманіттям життєвих форм, типів плодів, кількістю сортів та гібридів. Знайдіть відповідність між квіткою та плодом різних представників цієї родини.

Завдання 5 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Частинами повної зоологічної назви виду, крім родового імені та видового епітета, є прізвище автора першого опису цього виду та рік цього опису. Видовий епітет узгоджується з родовим іменем за родом (наприклад, завдяки закінченню -us для чоловічого роду та -um для жіночого). Якщо з часом вид переносять у склад іншого роду, прізвище автора опису та рік опису беруть у дужки. Прізвища відомих вчених можна скорочувати.
П.С.Паллас описав в 1774 р. європейського ланцетника як представника типу Молюски й назвав його Limax lanceolatus — ланцетоподібний слимак. У 1865 р. було доведено подібність розвитку ланцетника та хребетних. Ланцетника виключили з роду Слимак і називали або Amphioxus lanceolatus, або Branchiostoma lumbricum. У 1874 р. Е. Геккель виділив тип Хордові з підтипами Безчерепні (до якого належали ланцетники) та Черепні. Зараз європейського ланцетника відносять до роду Branchiostoma. Відповідно до сказаного, встановіть, яка з перелічених назв цієї тварини є правильною.

Branchiostoma lumbricum (Pallas, 1774).
Branchiostoma lanceolatum (Pall., 1774).
Branchiostoma lanceolatum Pallas, 1774.
Branchiostoma lumbricum Haekkel, 1874.

Завдання 6 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Деякі тварини кооперуються у тимчасові групи, оскільки при цьому вони отримують певні  переваги. Провели контрольований експеримент, у якому досліджували успішність полювання групи восьминогів (Octopus cyanea) на певний вид риб (Sargocentron caudimaculatum), які також ведуть зграйний спосіб життя. Результати експерименту представлені на стовпчастій діаграмі: по осі абсцис – кількість восьминогів у групі; по осі ординат – середнє число впольованих кожним восьминогом риб.

Вкажіть, чи правильні наведені твердження.
І. Загальне число впольованих групою восьминогів риб зростає зі збільшенням розміру їхньої групи.
ІІ. Чим більше мисливців у групі, тим вища ефективність полювання кожного члена групи.

Правильно лише твердження І.
Правильно лише твердження ІІ.
Правильні обидва твердження.
Неправильні обидва твердження.

Завдання 7 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Більш спорідненими є види, від існування останнього спільного предка яких пройшло менше часу. Оберіть (з наведеного у стовпчиках переліку) найближчих родичів вказаних у рядках тварин.

Завдання 8 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Будь-які тренування необхідно проводити з урахуванням закономірностей роботи фізіологічних систем організму людини. При зростанні інтенсивності вправ збільшується потреба тканин у кисні. Для цього організм збільшує об’єм та швидкість притоку крові до м’язів. В таблиці наведені результати вимірів частоти серцевих скорочень (скорочення/хв) та систолічного об’єму крові (мл) у добре тренованої людини під час бігу на біговій доріжці з різною швидкістю. Проаналізуйте результати досліджень та за необхідності виконайте розрахунки. Вкажіть правильні твердження.
І. Об’єм крові, який перекачує серце за хвилину, постійно зростає зі збільшенням швидкості бігу спортсмена.
ІІ. За умови зростання швидкості бігової доріжки з 6 до 9 км/год хвилинний об’єм крові підвищується переважно за рахунок збільшення систолічного об’єму крові, ніж частоти серцевих скорочень.
ІІІ. Збільшення частоти серцевих скорочень в експерименті обумовлено виділенням гормонів коркової речовини надниркових залоз.

Правильне лише І твердження.
Правильні лише І та ІІ твердження.
Правильні лише ІІ та ІІІ твердження.
Правильні усі три твердження.

Завдання 9 (9-й, 10-й та 11-й класи).

На рисунку графічно представлено зміну тиску крові у різних типах судин (1-аорта; 2, 3 – артерії; 4 – капіляри; 5, 6 – вени; 7 – порожнисті вени) великого кола кровообігу (суцільна лінія) та швидкість потоку крові у цих же судинах (переривчаста лінія). Проаналізуйте графік та вкажіть правильні твердження.

Тиск та швидкість крові у судинах великого кола кровообігу постійно знижуються.
Діастолічний тиск крові в аорті (в середньому) складає 120-116 мм рт. ст., а систолічний – 90-85 мм рт. ст.
В капілярах великого кола кровообігу найменші тиск та швидкість руху крові.
Швидкість потоку крові у судинах прямо пропорційна діаметру судин, якими тече кров.
Найвища швидкість потоку крові спостерігається у судинах, які мають найбільший діаметр.
У венах великого кола кровообігу найменші тиск і швидкість потоку крові.

Завдання 10 (9-й, 10-й та 11-й класи).
Зіставте події з часом, коли вони відбулися (в млн. років до нашого часу)

Завдання, що виконували лише учасники 10-го та 11-го класів

Завдання 11 (10-й та 11-й класи).
Що з переліченого правильно характеризує алелі гена?

Містяться в ідентичних локусах гомологічних хромосом.
Визначають різні ознаки.
Зазвичай потрапляють в одну гамету.
Завжди успадковуються разом.

Завдання 12-А (10-й та 11-й класи).
Роздивіться фото, з яким пов’язана низка запитань. Вкажіть, що показане на цьому фото.

Рутинно пофарбовані метафазні хромосоми.
Диференційно пофарбовані метафазні хромосоми.
Рутинно пофарбовані анафазні хромосоми.
Рутинно пофарбований інтерфазний хроматин.

Завдання 12-Б (10-й та 11-й класи).
Порахуйте хромосоми на фото до завдання 12-А.

46
47
38
36

Завдання 12-В (10-й та 11-й класи).
Чи може клітина, з якої був зроблений препарат, який ви бачите на фото до завдання 12-А, належати людині?

Так, це нормальна за хромосомним складом клітина людини.
Так, але хромосомний склад відрізняється від видової норми для людини.
Ні, це точно не клітина людини.
Клітини різних живих організмів не відрізняються за хромосомним складом.

Завдання 12-Г (10-й та 11-й класи).
Скільки хромосом на фото до завдання 12-А за центромерним індексом можуть бути визначені як акроцентричні?

10
11
12
13

Завдання 13-А (10-й та 11-й класи).
Розподіліть пронумеровані клітини на фото за стадіями клітинного циклу:

Завдання 13-Б (10-й та 11-й класи).
Відомо, що клітини різних тканин характеризуються різною тривалістю окремих стадій клітинного циклу. Для порівняння проліферативної активності різних тканин, або при оцінці дії різних факторів на проліферативну активність використовують такий показник як мітотичний індекс. Зміст цього показника полягає в оцінці співвідношення кількості клітин, які перебувають на момент фіксації зразка на різних стадіях мітозу (сумарно), до загальної кількості облікованих клітин. Виражається у відсотках.  Обрахуйте мітотичний індекс для наведеної області цитологічного препарату, що показаний на фото до завдання 13-А.

22
25
28
40

Завдання 14 (10-й та 11-й класи).

Тут наведено відому схему енергетичного обміну у клітинах тварин, яку легко можна знайти за пошуковим запитом як українською, так англійською мовами. Проте на цій схемі є декілька суттєвих помилок. Проаналізуйте цю схему на основі ваших знань про енергетичний обмін в клітинах та вкажіть один чи декілька блоків (які позначено цифрами), що містять помилку чи помилки. У рядок для відповіді впишіть цифру або декілька цифр у вигляді одного числа без пробілів чи розділових знаків.

 

Пояснення. Якщо ваша відповідь – це помилки у блоках 6 та 8, впишіть у рядок відповіді число 68; якщо помилковим є лише блок 7, впишіть число 7.

 

 

Завдання 15 (10-й та 11-й класи).
Розгляньте мікроскопічні препарати двох біологічних об’єктів на представлених світлинах. Які складники мають клітини обох представлених об’єктів?

центріолі;
хлоропласти;
мітохондрії;
глікокалікс.

Завдання, що виконували лише учасники 11-го класу

Завдання 16 (11-й клас).
Вкажіть універсальний шлях виникнення доцільності живих біосистем.

Цілеспрямоване внесення інформації з більш організованого джерела.
Доцільність біосистем — наслідок їх початкової досконалості, яку порушує руйнівна діяльність людини.
Системні феномени: емергентне (емерджентне) виникнення нових якостей об’єднаної біосистеми внаслідок взаємодії її підсистем.
Вибіркове збереження результатів випадкових подій.

Завдання 17-А (11-й клас).
Алель кольорового оперення качок (О) домінує над тим, що визначає біле оперення (о), алель наявності чубчика на голові (D) в гомозиготному стані має летальну дію – ембріони гинуть перед вилупленням з яйця. На ферму на розплід завезли 200 дорослих особин, всі качки та селезні мають чубчик на голові й кольорове оперення (в гетерозиготному стані). Від тих особин в інкубатор було закладено 2400 яєць.
Вкажіть, яка частина каченят не вилупиться з яєць.

1/16
1/8
1/4
1/2

Завдання 17-Б (11-й клас).
Вкажіть, скільки каченят від схрещувань, що описані у завданні 17-А, будуть мати чубчик на голові.

1600
1200
1800
жоден, бо каченята з чубчиками не виживають

Завдання 17-В (11-й клас).
Вкажіть, скільки каченят від схрещувань, що описані у завданні 17-А,  будуть білими селезнями з чубчиком?

150
200
400
850

Завдання 18 (11-й клас).
У сучасних представників Homo sapiens відсутні мітохондріальні гени Homo neanderthalensis, але у всіх сучасних людей, крім корінних африканців, є значна кількість ядерних генів неандертальців. Вкажіть, які з наведених припущень можуть пояснювати цю обставину.

Сапієнс та неандерталець походять від спільних предків.
Внаслідок певних причин відбувалися або виявлялися успішними лише схрещування між чоловіками сапієнсів та жінками неандертальців.
Відбувалися або виявлялися успішними лише схрещування між жінками сапієнсів та чоловіками неандертальців.
Між сапієнсами та неандертальцями відбувалася конкуренція, а також культурний обмін.
В популяціях сапієнсів міг діяти добір, що сприяв мітохондріям свого виду і такий, що перешкоджав збереженню мітохондрій іншого виду, що попали до генофонду сапієнсів внаслідок гібридизації.
Сапієнс та неандерталець не є різними видами.

Завдання 19-А (11-й клас).
Вкажіть, препарат якого об’єкта представлено на фото.

Політенні хромосоми слинних залоз личинки дрозофіли.
Політенні хромосоми слинних залоз імаго дрозофіли.
Метафазні хромосоми мозкових гангліїв личинки дрозофіли.
Метафазні хромосоми мозкових гангліїв імаго дрозофіли.

Завдання 19-Б (11-й клас).
Темніше зафарбовані ділянки об’єкта на фото до завдання 19-А відповідають:

менш транскрипційно активному гетерохроматину;
більш транскрипційно активному еухроматину;
унікальним послідовностям нуклеотидів;
ділянкам щільного розташування генів рРНК.

Завдання 20 (11-й клас).
У рифтових зонах океанів зареєстровані так звані чорні курці. Вода проникає в розломи кори, нагрівається, збагачується сірководнем і сульфідами металів і виходить з морського дна чорними клубами. Навколо мешкають різні тварини, наприклад, рифтії (Riftia), представники кільчастих червів. В трофосомі рифтій живуть хемолітоавтотрофні бактеріальні симбіонти, гама-протеобактерії, які окиснюють сірководень. Сама рифтія живе за рахунок цих бактерій. Часто стверджують, що існування таких екосистем не залежить від сонячного світла. Чи залежить метаболізм рифтій  від екосистем, що знаходяться на освітленій поверхні планети?

Залежить, оскільки від процесів на поверхні залежить склад речовин, розчинених в навколишній воді.
Залежить, тому що запаси сірки поповнюються з поверхні.
Залежить, оскільки інтенсивність парникового ефекту атмосфери, що впливає на температуру води, залежить від фотосинтезу.
Не залежить, оскільки світло на глибину чорних курців не проникає, а органіка з поверхні не потрібна для рифтій.
Не залежить, оскільки між поверхнею і глибинами океану майже немає обміну речовин.